Wie in een groot magazijn werkt of in een ander bedrijf waar er gewerkt met grote en/of zware ladingen kan te maken krijgen met de heftruckchauffeur. Deze chauffeur bestuurt uiteraard de heftruck en verplaats de lading in het magazijn van A naar B. Toch is het altijd opvallend dat de ene chauffeur veel beter kan rijden en besturen dan de ander. Aanleg of kan je dat oefenen? Ieder is er tenslotte bij gebaat om een goed rijdende chauffeur in het magazijn te hebben om eventuele ongelukken en andere narigheden te voorkomen. In dit blog daarom een aantal tips over hoe je een betere heftruckchauffeur kan worden.
De controle houden
Een goede chauffeur heeft altijd de controle over zijn heftruck. Hij weet precies wat er gaande is en dat de huidige stand van zaken is wat betreft het voertuig. Meestal loopt hij dan ook even een rondje om het voertuig, voordat hij instapt, om te kijken of alles klopt. Geen zachte banden, geen andere rare dingen? Als alles klopt dan stapt hij pas in en zodra hij wegrijdt voelt hij al aan of het goed is of niet.
Handen en voeten binnenboord
Waar hebben we deze zin eerder gehoord? Handen en voeten binnenboord geldt niet alleen voor pretparken of de kermis, het geldt ook zeker voor personen die een heftruck besturen. Het lijkt soms stoer om met een hand of voet te rijden terwijl de andere lekker buiten de kooi bungelt maar een echte goede chauffeur zal ten alle tijden zich houden aan de regels. Ze zijn er tenslotte niet voor niks. Daarnaast draag een goede chauffeur ook altijd zijn riem, net als in de auto.
De stand van het voertuig
De heftruck wordt natuurlijk gekenmerkt door de vork waarmee voorwerpen kunnen worden opgepakt. De vork gaan omhoog en weer naar beneden. Een goede chauffeur weet hoe het hoort er zal nooit met zijn vork omhoog rijden. Op het moment dat de voor omhoog is, is de balans van het voertuig niet meer goed verdeeld. Hierdoor kan het voertuig uit balans raken en kunnen er ongelukken gebeuren die helemaal niet nodig zijn. Daarom rijd je altijd met je vork naar beneden.
Kijken en draaien
Weet je nog dat je autorij-instructeur altijd zo zat te hameren op het kijken? Als je in een heftruck rijdt zul je pas merken hoe belangrijk dat kijken wel niet is. Je moet ten alle tijden je omgeving observeren en in de gaten houden wat er speelt. Stel dat jij opeens achteruit rijdt zonder te kijken en er staat een collega achter je. Die dingen zien we liever niet gebeuren. Schat daarnaast ook altijd je draai goed in en draai zeker niet te klein met een zware lading.